خاستگاه ارزشها از نگاه نیچه
نویسندگان
چکیده مقاله:
نیچه، وجوهی دوگانه برای خاستگاه ارزشها در نظر میگیرد. از یک طرف، وی بهنوعی وفاداری خویش را به نمایانترین رویۀ اندیشۀ غرب، یعنی این اندیشه که جهان را به مثابۀ یک کل در نظر میگیرد، نشان داده و بدین ترتیب، جهان را بهمثابۀ نیروهای کنشی و واکنشی در نظر گرفته است که زندگی را به وجود میآورند. زندگی از نگاه وی، زندگی نوعی بایستن را درون خود دارد که ما را ناگزیر از بهکاربردن ارزشها میکند و آنگاه که ما ارزشها را پاس میداریم، زندگی از رهگذر کنش ما ارزشمند میشود. این نگاه به ساحت ارزش و ارزشگذاری درواقع نگاهی پیشاسوبژکتیو به خاستگاه ارزشها است و اجازه نمیدهد زندگی را با چیزی ورای آن ارزیابی کنیم. از طرف دیگر، وی با پرداختن به اخلاق فروتباری و والاتباری در فلسفۀ خویش و اشاره به اینکه والاتباران بانیان ارزش و ارزشگذاری بودهاند، خاستگاه دیگری برای ارزشها قائل میشود. این تعارض، فلسفۀ نیچه را با چالشی روبهرو میکند که هر خوانش دقیق و منسجمی ناگزیر از حل آن است. در این مقاله ضمن تحلیل ارزشهای والاتباری و فروتباری، تلاش شده است که این تعارض برطرف شود و خوانشی منسجم و یکدست از خاستگاه ارزشها در فلسفۀ نیچه ارائه شود. واژگان کلیدی: نیچه، ارزش، زندگی، اخلاق والاتباری، اخلاق فروتباری، خواست قدرت
منابع مشابه
زهد از نگاه نیچه
اگرچه در ظاهر امر چنین مینماید که فلسفهی نیچه، فلسفهای زهد ستیز و ضد اخلاق است، با توجه به تأکید وی بر روشهای مختلف خودسازی و والایش، جای آن دارد که میان آرمان زهد و زهد مثبت و نیز گونهی سومی از زهد، در نوشتههای او تفاوت قائل شد. وی نخست زهدی را که به توقّف و تعلیق فرایند تعقّل و اراده و غریزه ختم میشود، رد میکند و سپس اخلاق سروری عهد باستان را میستاید که در قلمرو آن، عقل مطیع و غریزهی ...
متن کاملاخلاق آموزش از نگاه نیچه
برخورد نیچه نسبت به اخلاق و آموزش مدرن ستیزهجویانه است. از دیدگاه وی اخلاق آموزش، از بیماریای که ناشی از گذشتۀ تاریخی و سنتِ سقراطی- مسیحی است رنج میبرد. نیچه خواهان حذف این فرهنگ شکل گرفته براساس ارزشگذاری فروتبارانه بوده و به دنبال تحقق اخلاقیات والاتبارانه در جامعه و به صورت جزئیتر در حیطۀ کلاس درس است. اما آیا این جایگزینی و تخریب میتواند ضامن سلامت اخلاق در آموزش باشد؟ در این مقاله ضم...
متن کاملزهد از نگاه نیچه وحافظ
حافظ با انتقاد از زهدپیشگی و در عین حال تمجید از زاهدمنشی منتهی به سرمستی کشف و شهود، مبلّغگونهای از زهد است که ریشه در آداب و مناسک مذهبی دارد. در تفکر نیچه، دوگونه زهد بهطورکلی از یکدیگر تفکیکپذیر است: زهد مثبت و زهد منفی. زهد مثبت، زهدی است که با حفظ غریزه و تصعید آن، به حیات گرایش دارد و بر دو قسم است: 1. زهد یونانیرومی یا طبیعی؛ 2. زهد فیلسوف ناب. در برابر آن، زهد منفی با تقبیح غریزه، ن...
متن کاملزهد از نگاه نیچه
اگرچه در ظاهر امر چنین می نماید که فلسفه ی نیچه، فلسفه ای زهد ستیز و ضد اخلاق است، با توجه به تأکید وی بر روش های مختلف خودسازی و والایش، جای آن دارد که میان آرمان زهد و زهد مثبت و نیز گونه ی سومی از زهد، در نوشته های او تفاوت قائل شد. وی نخست زهدی را که به توقّف و تعلیق فرایند تعقّل و اراده و غریزه ختم می شود، رد می کند و سپس اخلاق سروری عهد باستان را می ستاید که در قلمرو آن، عقل مطیع و غریزه ی ...
متن کاملنیست انگاری؛ خاستگاه، اقسام، و پیامدهای آن از منظر نیچه
«نیستانگاری» از اساسیترین کلیدواژههای تفکر نیچه است که به سبب ارتباط وثیقی که با دیگر آموزههای او دارد، از موضوعیتی اساسی در فلسفهورزی او برخوردار است. نیستانگاری در واقع معیار نیچه است برای ارزیابی هر آنچه در سرنوشت انسان و جامعۀ انسانی مدخلیت دارد؛ از سویی بنیادیترین نظامهای فکری و اعتقادی سامان یافته در قالب دین و فلسفه و علم و اخلاق را متهم به نوعی از نیستانگاری (منفعل) میکند که د...
متن کاملنیچه و خاستگاه «دربارهی تاریخ احساسهای اخلاقی»
فصل دوم بشری بس_بسیار بشری با عنوان «دربارهی تاریخ احساسهای اخلاقی» بیانگر اولین مواجههی جدی و مستقیم نیچه با مسألهی اخلاق در آثار منتشرشدهی وی است و از اینرو از اهمیت بسیاری در شکلگیری اندیشههای نیچه در مقام یک فیلسوف اخلاق برجسته برخوردار است. مقالهی کنونی نخست میکوشد نشان دهد که...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 8 شماره 22
صفحات 61- 78
تاریخ انتشار 2016-09-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023